Terveydestä bisnestä vai bisneksestä terveyttä?

Terveydenhuollon ammattilaisten kanssa työskennellessä on usein pohdittu kiireen tuntua, työn laatua ja kuormittuneisuutta ylipäätään. Terveydenhuollon ammattilaiset haluavat tehdä hyvää, laadukasta ja tuloksellista työtä. Haasteena on usein koettu ajan puute, työmäärään suuruus ja työtahdin kiivaus.

Jäin pohtimaan asiaa bisneksen näkökulmasta.

Karrikoiden, jos terveyden laittaa x-akselille niin, että toisessa päässä on hyvä terveys ja toisessa ei-terve (oli se sitten toimintatapa tai ihmisen kokemus). Y-akselilla on toisessa ääripäässä hyvä bisnes ja toisessa huono bisnes.  Näin ajatellen yksi neliön laatikko sisältää huonon bisneksen, mutta hyvän terveyden. Toisin sanoen, tehdään paljon hyviä asioita, autetaan aidosti ja oikeasti ihmisiä. Oletettavasti myös auttajat, ts. henkilöstö voi hyvin. Huono puoli on se, että tämä ei ole taloudellisesti kannattavaa. Kulut ovat suuremmat kuin tuotot taloon. Yksi neliön laatikko sisältää huonon bisneksen ja ei terveyden. Toisin sanoen ”tehdään vähän mitä sattuu ja vähän kyseenalaisin konstein”.  Ainakaan terveydenhuollon ammattilaisten seulasta nämä toimet eivät kovin helposti mene läpi. Kolmas laatikko sisältää hyvän bisneksen, mutta huonon terveyden. Tällöin määrä korvaa laadun. Tulosta tulee, mutta joko henkilöstö voi huonosti tai ihmisten auttamisen laatu ei ole sitä, mitä organisaation arvoissa lukee. Tämä myös kuluttaa ammattilaisia. Nk. juustohöylämenetelmä syö vähintään ammattieettisesti henkilöstöä: tietää, että tekee huonosti, mutta ei ehdi muutoin hoitaa edes jollain tavalla omaa työtään ja apua tarvitsevia. Tällaisessa tilanteessa ei ole harvinaista, että ihminen uupuu ja kyynistyy. Kyynistyminen on usein suoja epätoivolta ja kivulta, joka syntyy, kun tekee työtään omasta mielestään laadullisesti liian huonosti. Neljäs laatikko sisältää sekä hyvän bisneksen että hyvän terveyden. Parhaimmillaan siis työtä tehdään terveys edellä ja bisnes kukoistaen. Tällöin asiakkaaseen ehditään panostaa, hänellä on olo, että juuri hänen asiansa ovat tärkeitä. Tulosta syntyy ja ihmiset haluavat myös ko. palvelun piiriin. Tämä on hyvää myös bisnes näkökulmasta. Usein tällaisissa yrityksissä asiakkaaseen päin ollaan aktiivisesti yhteydessä. Hoitoon osallistuvien henkilöiden välillä tieto kulkee ja ammattilaisten osaamista hyödynnetään monipuolisesti asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Terveys ja bisnes eivät sulje toisiaan pois. Ne ovat myös kaikkien saatavilla ja palveluntarjoajia löytyy varmasti joka lähtöön. Hyvää terveyttä edistävää bisnestä ja bisnestä, joka edistää terveyttä on mahdollista rakentaa. Bisnes, joka tuottaa laadullisesti hyviä palveluita asiakkaille ja bisnes, joka tuottaa tekijöilleen hyvää terveyttä, on loistava tavoite. Tämä koskee kaikkea työtoimintaa, ei vain terveysalalla.